Merkezimiz tarafından başvurulan, Prof.Dr. Fatma Ebru İkiz’in danışman olduğu,Ayşenur Yıldırım ve ekip arkadaşları Nehir Zeynep Balseçen, Aslı Derebaş, Aslıhan Akyıldız tarafından yürütülen “Üniversite Öğrencilerinin Yapay Zekâ Algısı ve Kullanım Tutumları ile Eleştirel Düşünme Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi” başlıklı proje TÜBİTAK tarafından desteklenmeye hak kazanmıştır. Öğrencilerimizi ve danışman hocalarımızı tebrik eder başarılarının devamını dileriz.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Merkezimiz tarafından başvurulan, Prof.Dr. Fatma Ebru İkiz danışmanlığında PDR 3. Sınıf öğrencilerimizden Duygu Yiğit’in proje yürütücüsü ve Elif Sena Köse’nin proje araştırmacısı olduğu “Beliren Yetişkinlerin Bağlanma Stilleri ve Duygusal Şantaj İlişkisinin İncelenmesi” başlıklı çalışma TÜBİTAK tarafından desteklenmeye hak kazanmıştır. Öğrencilerimizi ve danışman hocalarımızı tebrik ediyoruz.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Merkezimiz tarafından başvurulan, Prof.Dr. Aslı Uz Baş’ın danışman olduğu ve öğrencilerimizden Fatoş Tizar’ın yürütücüsü olduğu “ İlkokullarda Görev Yapan Okul Psikolojik Danışmanlarının Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma Yaklaşımlarının İncelenmesi: Nitel Bir Çalışma” adlı proje TÜBİTAK tarafından desteklenmeye hak kazanmıştır. Danışman hocamızı ve öğrencimizi tebrik eder başarılarının devamını dileriz.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
EGE 12TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES KONFERANSINDA SÖZLÜ BİLDİRİ OLARAK SUNULMUŞ MAKALEMİZİN TAM METNİNE VE ÖZET METNİNE ULAŞMAK İÇİN AŞAĞIDAKİ BAĞLANTIYA TIKLAYAYNIZ:
TAM METİN: https://www.egekongresi.org/_files/ugd/797a84_76725c7e8274474c9a5b4048ccdd33d6.pdf
ÖZET METİN: https://www.egekongresi.org/_files/ugd/797a84_d3023d99669e419384a0265e622637f5.pdf
COVİD-19 PANDEMİSİ SONRASI KONTAMİNASYON TEMELLİ OKB YAYGINLIĞI VE BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI TERAPİNİN ETKİSİ
Prof. Dr. Fatma Ebru İkiz
Dokuz Eylül Üniversitesi
ebru.ikiz@deu.edu.tr, ORCID ID: 0000-0003-4381-1658
Psikolojik Danışman Ozan Umut Kara
Dokuz Eylül Üniversitesi
ozanumutkara@gmail.com- ORCID ID: 0009-0004-4718-4166
ÖZET
Covid-19 pandemisi, insanların yaşamını sosyal, ekonomik ve psikolojik olarak etkilemiştir. Bireylerde, sürekli olarak temizlik ritüelleri gözlemlenmiş ve bunlarında sonucunda hastalık, mikrop kapmaya ve bulaşmasına yönelik kaygılar oluşmuştur. OKB, bireyin sahip olduğu olumsuz düşünce yapılarını sürekli düşünmeleri ve bu yapıları gidermeleri için harekete geçmeleri olarak tanımlanmaktadır. Covid-19 pandemisinde, bulaşma obsesyonu ve temizlik kompulsiyonu temelli OKB ve kontaminasyon bir diğer deyişle bulaşma kaygısı yaygınlaşmıştır. Tedavisinde Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT) başvurulan önemli terapi yollarından biridir. BDT bireyin olumsuz, irrasyonel ve sağlıksız düşüncelerini; bu düşüncelerin birey üzerindeki rahatsız edici etkilerini ve sorumluluk algısını olumluya çevirmeyi amaçlamaktadır. BDT, Covid-19 pandemisi sonrasında bireylerde gözlemlenen ve kaygıya yol açan hem düşüncelerinin hem de davranışlarının tedavisinde ön plana çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı, Covid-19 pandemisi sonrasına kontaminasyon temelli obsesif kompulsif bozukluğunun yaygınlığını ve bilişsel davranışçı terapinin etkisini incelemektir. Bu çalışma sistematik gözden geçirme yöntemine dayalı olarak yapılandırılmıştır. Araştırmada Google Akademik, YÖK Ulusal Tez Merkezi ve Web of Science veri tabanları incelenmiştir. Veri tabanlarına Covid-19, Obsesif Kompulsif Bozukluk, Bulaşma Obsesif Kompulsif Bozukluğu ve Bilişsel Davranışçı Terapi anahtar kelimeleri Türkçe ve İngilizce girilerek literatür taranmıştır. PRISMA Rehberine başvurulmuş, belirlenen dahil etme ve dışlama kriterleri kapsamında 132 makalenin 8 tanesi konuyla ilgili olup ele alınmıştır. Sonuçlar, pandemi sürecinde hijyen önlemleri ve sosyal mesafe kurallarının kontaminasyon obsesyonlarının ve temizliğe yönelik geliştirilen kompulsiyonların sıklığını artırdığı ortaya koyulmuştur. BDT’nin bu semptomlar üzerinde çevrimiçi ve yüz yüze kritik bir role sahip olduğu, bireylerin problem çözme becerilerinde ve düşünme davranma süreçlerinde etkili olduğu vurgulanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Covid-19, Obsesif Kompulsif Bozukluk, Bulaşma Obsesif Kompulsif Bozukluğu, Bilişsel Davranışçı Terapi
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
ICSAS 4 th INTERNATIONAL CONFERENCE ON HUMANITY AND SOCIAL SCIENCES ICSAS 4 th INTERNATIONAL KONFERASINDA SÖZLÜ BİLDİRİ OLARAK SUNULMUŞ MAKALEMİZİN METNİNE ULAŞMAK İÇİN AŞAĞIDAKİ BAĞLANTIYA TIKLAYIN:
https://www.icsasconferences.org/_files/ugd/797a84_2d3777c2d2084cf184bbd2c3c792db75.pdf
ÇOCUK İHMALİ VE İSTİSMARININ AİLE DANIŞMANLIĞI MÜDAHALELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ
Prof. Dr. FATMA EBRU İKİZ
Dokuz Eylül Üniversitesi, ikizef@gmail.com- 0000-0003-4381-1658
Psikolojik Danışman GAMZE KESKİN
Dokuz Eylül Üniversitesi, gamzekesskiin@gmail.com – 0009-0001-2829-1095
ÖZET
Çocuk ihmali, çocuğun fiziksel, duygusal, sosyal, eğitsel gereksinimlerinin yeteri kadarı karşılanmaması, ilgilenilmemesi durumudur. Çocuk istismarı ise yetişkin bireyler tarafından çocuğun sağlığına, psikososyal ve fiziksel gelişimine zarar veren, her türlü fiziksel, duygusal ve cinsel olumsuz davranışlardır. Bu durumlar, çocuğun hayatına, aile yaşamına ve topluma olumsuz yönde etki etmektedir. Bu çalışmanın amacı, çocuk ihmal ve istismarının ne olduğunu, ailede ihmal ve istismar olursa çocuğun bundan nasıl etkilendiğini ve aile danışmanlığında bu duruma yönelik müdahalelerin neler olduğunu global bir çerçevede incelemektir. Araştırmanın yöntemi sistematik gözden geçirme olup, PRISMA Modeli kullanılarak yapılmıştır. Bu amaçla Google Akademik, YÖK ulusal tez merkezi, Dergipark veri tabanlarında ihmal, istismar, çocuk ihmali, çocuk istismarı, aile içi istismar, aile içi ihmal anahtar kelimeleri kullanılarak alan yazında Türkçe ve İngilizce olarak 2000-2024 yılları arasında yayınlanan çalışmalara yönelik tarama yapılmıştır. Önce, çalışmaların araştırma desenleri ve katılımcı grupları gözden geçirilmiştir. Ardından aile içi yaşanan ihmal ve istismar olgularında aile danışmanlığı açısından nasıl müdahaleler edildiği tespit edilmeye çalışılmıştır. Sonuçlar, ihmal ve istismarın, çocuğun fiziksel, duygusal ve sosyal gelişimine olumsuz etki bırakarak, düşük özgüven, travma ve güvensiz bağlanma gibi sorunlara sebebiyet verebileceğini, uzun vadede ise, anksiyete, depresyon, uyum ve davranış sorunları ve sosyal ilişki kurmada zorluklar gibi kalıcı etkiler bırakabileceğini ortaya koymaktadır. Aile danışmanlığında çocuk ihmal ve istismarına yönelik müdahalelerde, ebeveynlik ve aile içi iletişim becerilerini geliştirme, farkındalık kazandırma ve duygusal düzenleme teknikleri öğretme, stres ve öfke kontrolü tekniklerini öğretme üzerine odaklanıldığı belirtilmektedir.
Anahtar Kelimeler: İhmal, istismar, çocuk, aile, aile danışmanlığı
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Uluslararası Eğitim Bilimleri ve Araştırmaları Sempozyumu UEBAS 2023’te Merkezimiz tarafından sözlü bildiriler sunulmuştur.
Sempozyum bildiri kitapçığına ulaşmak için linke tıklayınız.
https://drive.google.com/file/d/1PS8D3K8s_52SqXbIZQw6JA_wUgxrUTbQ/view
Toplumu Psikolojik Danışmanlık Hizmetlerinde Etik Konularda Bilinçlendirme Sosyal Sorumluluk Projesi